Happy Hannukah!

Det har varit en extremt blandad dag. Jag har varit väldigt deprimerad (för och eftermiddag) och jag har varit på väldigt gott humör (kvällen). Fick ett litet sammanbrott i eftermiddags av egentligen ingen anledning alls. Var på ledset humör helt enkelt och antagligen började jag känna av hemlängtan till mammas födelsedag på måndag.
Nåja, efter lite förklaringar och tårar när värdmamman kom hem blev jag på lite bättre humör efter pusselläggning med den lilla killen.
  Sedan var det den första kvällen av Hanukkah! Här firar de i dagarna åtta. Vi gick ut och åt en middag på någon judisk restaurang. Vet ni vad den traditionella maten för Hanukkah är? Potatispannkakor! Det var supergott! Började nästan misstänka att jag skulle rulla ut från restaurangen. När vi kom hem tände alla ljus i "sin" menorah (jag fick också egen!) och bad lite böner. Jag försökte hänga med så gott jag kunde, men tappade bort mig i hebreiskan ganska omedelbart. Jag fick lära mig spela Dreidel, och sedan delades det ut paket. Jag fick en rosa kontorsstol! Den är hur söt som helst, bilder kommer upp senare. Chockrosa är den verkligen! Kommer att vara som en liten söt färgklick i mitt lilla rum. 
  Det var nästan som lite julkänsla, Hanukkah. Var hur fint som helst faktiskt.

Sedan dök en övertrött Suss upp hit med ett pepparkakshus som vi glatt började bygga på! Bilden på förpackningen var jättefin, som ett litet konstverk! Men snart skulle vi upptäcka att det inte var så lätt att bygga som det ser ut...
Mina byxor är för tillfället täckta av frosting. Min matta  har fortfarande små godispluttar utspridda över dig. Frostingen lyckades även fläcka av sig på täcket (Shh, hemlighet). Några små jordbävningar lyckades få huset att vara lite ostadigt ett par gånger, och en gång totalförstördes det när det totalslungades upp från den trygga marken  och väggarna separerades från varandra. Hur det skedde är något jag inte tänker kommentera.
Men... resultatet blev över förväntan. Ring museerna någon! Jag tror att de vår tids stora konstnärer är här!

Så här blev alltså slutresultatet! Den blå kvisten bredvid är min "julgran".



Det började som en pepparkaksgubbe som skulle få byxor, slutade som en baby Jesus som räcker ut tungen och har blöja. Exakt så lätt är det (inte) att dekorera med frosting.



Här är vår tomte! Han har ätit och druckit så mycket att han har däckat i all snö vid skorstenen. Observera ölburken han har i ena handen. Ho ho ho!



Och här är då en väldigt osminkad och övertrött moi som leker och posar med pepparkakshuset efter att det har blivit färdigt! Och svaret på frågan som alla undrar över är "ja". Jag ska klippa mig så fort tillfälle ges.

Och nu alla barn, ska jag lyssna färdigt på Amanada Jensens nya album som efter tre låtar verkar precis så där vinterromantiskt bra som man vill att det ska vara i December. Sedan godnatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0