Memorial Weekend

Memorial Day is a United federal holiday observed on the last Monday of May (May 31 in 2010). Formerly known as Decoration Day, it commemorates U.S. soldiers who died while in the military service.[1] First enacted to honor Union soldiers of the American Civil War – it is celebrated near the day of reunification after the Civil War – it was extended after World War I to honor Americans who have died in all wars.

In the United States, Memorial Day marks the unofficial (i.e. non-astronomical) start of summer, just as Labor Day marks the unofficial end of the season.

 

Så står det på Wikipedia om man skulle få för sig att söka. Jag hade ingen aning om varför jag slapp jobba igår, men var ärligt talat alldeles för nöjd med min helg för att bry mig.

Jag är så himla nöjd att det liksom inte går att beskriva. Allting har varit så perfekt.

 

Det hela började i fredags. Det var en kompis födelsedag och han hade bjudit in oss till Empire Rooftop, men jag och Suss blev sena. När vi väl kom dit så hade de stängt allting (igen). Nåja, vi fick tag på en annan promotor och stack till Marquee, en ganska känd klubb. Vilket drag! Det var packat på dansgolvet, de hade tre olika våningar och man fick verkligen tränga sig fram för att komma någonstans. Det var så underbart drag och trots att det inte var min favoritmusik (house, rnb och hiphop), så hade vi jättekul. Träffade så många roliga människor som jag hoppas jag kommer att få se igen.

På grund av att vi var tvugna att ta bussen hem var vi fast i NY tills klockan 8 på morgonen. Vad gör man då? Jo, man åker till McDonalds på Times Square och hänger där. Vi började prata med två brasilianare som efter ett tag gav oss gratisbiljetter till Webster Hall, en annan känd klubb. Jag behövde gå på toa, och plötsligt kom Suss och joinade mig i kön. Tydligen hade de erbjudit henne crack. Hoppas att vi inte träffar de personerna igen. Man måste vara försiktig.

Vi satte oss på den röda trappan mitt i smeten, och småpratade med allt folk som gick förbi. Bland annat träffade vi två svenska au pairer som skulle till Boston. Verkade vara supergulilga tjejer.

Times Square känns som en av de säkraste platserna att vara på kl 6 på morgonen. Poliser överallt så man behöver inte bekymra sig om att bli rånad eller något sånt.

 

När vi väl kom hem så somnade jag nästan med en gång. Tvingade mig upp vid halv tre efter fem timmars sömn. Vi skulle ju in till stan igen, fast nu hade vi bokat hotel tills på måndagen!

Hotel Alexander på Upper West välkomnade the swedish girls vid halv 8 på kvällen. Var inte världens finaste hotell precis, badrummet var väldigt litet och duschen funkade inte som den skulle. Men sängarna var jättesköna, vi hade platt TV och ganska mycket plats. Vi tillbringade inte så mycket tid där ändå. Det gick på en liten slant, men det var det värt. Så otroligt skönt att vara inne i staden, slippa bekymra sig för att hinna med bussen hem och att bara kunna ta den tiden man vill. Underbart, underbart!!

Efter att ha sminkat sig, ha haft på Lost finalen på TVn i bakgrunden (jag kunde inte kolla ibland, bölade fortfarande och skulle ha sabbat sminket), lyssnat lite på skånsk musik (Mitt val, he he) och satt på oss lite snygga klänningar drog vi ut på stan. Vi åkte till Greenwhich och åt på en superfin italiensk restaurang innan vi åkte mot Greenhouse, en klubb med återvinnings tema, för att möta upp födelsedagsbarnet och våra andra kompisar vid midnatt. Vi kom in, och blev lite besvikna. Det var inte alls lika kul som natten innan! Musiken var inte en enda låt vi kände igen, och det var nästan bara tjejer där. Man hade hört så mycket om Greenhouse innan, jag hade förväntat mig mer. Vid tvåtiden hörde vi av oss till samma promoter som dagen innan och åkte till en annan klubb, och det var hela helgens klubb höjdpunkt! Precis lagom mycket människor, så sociala och glada, musik man kunde dansa på soffor till, typ 15 nya nummer på en kvart, en wanna-be Michael Jackson som dansade runt på golvet, militärer på permis, folk i helt galna utstyrslar. När stället stängde vid 4 på morgonen fanns det nog ingen som kände för att gå hem. Vi träffade en annan promoter som gav oss hans kort och bjöd in oss till sommarfester i the Hamptons. The Hamptons! Det är där alla galet rika miljonärer håller till!

Nåja, vi hoppade in i en taxi och begav oss till Times Square igen, för lite nattemat. Inom tre sekunder hittade vi ett annat gäng som bjöd in oss på efterfest till deras hotell. Vi gick aldrig dit, utan satte oss på precis samma ställe som natten innan. Träffade ännu mer underbara människor, och inte förren kl 06.15 var vi tillbaka på hotellet.

 

Vaknade kl 3 av väckarklockan i söndags. Hade kunnat sova ett bra tag till, men tvingade mig själv upp och in duschen. Man kan ju inte sova bort hela dagen.

När vi var i mänskligt tillstånd stack vi till Greenwhich igen haha. Åt tacos på ett mysigt publiknande ställe. Suss ville sticka till ett annat ställe vi var bjudna till, men jag totalvägrade. Hade nog uppnått en ny nivå av grinighet på måndagen. Istället åkte vi till bion på Times Square och kollade på Sex and the City 2. Det var nog så nära jag kommmit en religiös upplevelse på ett tag. Älskade den filmen, älskade att man kände igen alla miljöer, älskade musiken och hur alla människor i salongen skrattade vid exakt rätt ögonblick, precis samtidigt. New York humor.

Klockan var mycket efter det, men vi kände inte för att gå hem. Istället stack vi till Union Square för att hänga där i någon timme. Haha... någon timme. Yeah right. Under kvällen hann vi betrakta fotbollsspel, bli serenerade av en gitarrkille som jag misstänker var hög och prata i flera timmar med ett par studenter vi träffade. Klockan var fyra innan  vi tvingade oss själva att åka hem. Åkte inom Subway, kassören där var så himla trevlig. Lät oss komma in och låna toaletten i kontoret och gav oss tips om vad som fanns att göra.

Vi festade inte det minsta, men somnade inte förren halv 7 ändå. Kvällen slutade med att Suss hade högläsning om Sverige från Wikipedia. Visste ni att de inte firar Mårten Gås uppe i Norrland?

Var sjukt trött när vi skulle checka ut dagen efter. Fick bara ca 3 timmars sömn, och ville slå någon. Samlade mig, och vi satte oss på tunnelbanan mot Brooklyn och Coney Island. Det är en strand, med Boardwalk och nöjesfält. Såg ut ungefär som det gjorde i Wildwood, fast så mycket mer människor. Det var varmt så vi åkte rätt snart. Hämtade väskorna på hotellet och åkte till Ellens Stardust på Broadway, musikal restaurangen. De sjönd Hakuna Matata och ett Grease medley= kärlek.

 

Det var Fleet Week, dvs alla skepp var i hamn och alla militärer hade permis. Fanns överallt, och alla hade uniformerna på sig non stop.




Elinor hittar en häst och blir nöjd

Need I say anything?



Flickan som lekte med elden



Piren vid Coney Island. Say, vad har ni för väder där hemma?



Vi var inte de enda som fick för oss att åka dit.



Nöjesfält för hela slanten! Det var längesen jag var på ett ställe med så mycket folk.


Så var min helg. Helt freakin underbar. Jag vill alltid stanna i New York. Alltid. Här finns allt. Aldrig tråkigt. Så härliga människor, så internationellt. Älskar. Kärlek.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0