Glad internationell kvinnodag!

Idag ska vi alltså fira kvinnorna! Idag ska vi för en gångs skull få bestämma, eller bara bli firade? Hmmm... För det är ju verkligen så otroligt många som ens vet vad kvinnodagen är. Det är typ som mors dag. "Grattis för att du är kvinna!" Precis som om det skulle göra någon skillnad. Jag köper det inte. Jag vill hellre vara jämställd med männen på arbetsmarknaden, slippa få frågor om pms varje gång man är på dåligt humör, slippa få pikar om kvinnligthet så fort man inte beter sig som en NASCAR-förare i trafiken eller bli trodd att vara en militär manshatare om man skulle råka säga att man är feminist. Att argumentera för kvinnors rättigheter osv är helt okej och de flesta killar är med på det, men om man skulle säga att man är feminist på grund av detta tittar många lite på en som om man skulle kasta en bomb ELLER som om man gnäller över problem som inte finns.  

Igår var det för första gången en kvinna som vann bästa regi på Oscarsgalan för The Hurt Locker, en krigsfilm av allt. Inte någon romantisk komedi eller biografi om gamla drottningar. Så tjejer kan göra framgångsrika krigsfilmer, ascoolt! Den måste ha varit galans stora vinnare, vann pris för bästa film och en massa andra grejor med!

Idag var det för övrigt en ganska så underbar dag. Ungarna var lite cranky, men detta löstes genom att lämna den ena på hebrewschool och ta den ena till parken, första gången det här året. Träffade Rowena där och satt på en bänk och snackade en bra stund medans barnen lekte av sig. Och det var varmt! Riktigt varmt, man behövde inte ha på sig jackan. man fick riktig vårkänsla faktiskt, solen sken utan ett moln på himmlen= en väldigt glad Elinor. Det ska vara den här typen av väder hela veckan!
  Det var även värdmammans födelsedag. Jag hade bara köpt ett kort till henne, men jag ska lära mig datorn och fixa en massa bilder över till CD-skivor. Tänk att jag är IT-geniet i det här huset. Det hade ni aldrig kunnat tänak er va? Hehehe.
  Det blev VÄLDIGT god tårta från Hägen Daaz men familjen innan jag stack ut och plockade upp Rowena. Vi stack och köpte nya hörlurar till mig (ni kan egentligen inte klandra mig för att inte träna utan musik, eller hur??) och sedan och åt och hade ett långt samtal om hur mycket vi stor oss på religiösa amerikaner av valfri religion. Och amerikansk patriotism.

Nej, imorrn blir en extremt lång arbetsdag så jag ska hoppa in i duschen nu och sedan försöka sova. Förresten måste jag tillägga att jag äntliegn har lyssnat igenom Battle Studies av John Mayer. Jag fattar inte varför alla tycker han är så extremt bra. Faktiskt inte... tycker mest låtarna låter sjukt lika varandra. Och inte på ett bra sätt. Who says är faktiskt lite bra, trots allt!

Kommentarer
Postat av: Pappa

Fast mansdagen får vi väl ha ifred ? du vet den som sträcker sig 9 - 7 mars :-)

2010-03-09 @ 19:41:04
Postat av: Elinor

Jomenvisst, jättebra med en dag vi ska fokusera på mäns kamp för jämlikhet. Kan inte vara lätt när det kvinnor på alla förpackningarna till hårfärg... detta är något amerikanerna har tagit till sig... finns reklam där de pekar ut hur män måste lida för sina påsar under ögonen pga att alla krämer riktar sig mot kvinnor, och att plastikkirurgi är för dyrt... men frukta icke! Om du blir en av de 200 första som ringer kan du få prova gratis en produkt från plastikirurg X som tidigare såldes för en gazillion dollars! Jodå, mansdagen har mycket kvar att uträtta!:)

2010-03-10 @ 05:03:50
Postat av: Berit

Kvinnodagen firar 100-år i år.

BE

2010-03-10 @ 14:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0